 |
 |
|
 |
 |
VERVANGEND GROTE VERBLIFA NAAR TWEELING BRIEVENBUS.
UITLADEN VAN POSTTREIN.
RIJDEND POSTKANTOOR.
autopostkantoor nr. 2
1952
Het ontwerp en de vormgeving van het Autopostkantoor nr. 2 is van Nicolaas de Koo. Autopostkantoor nr. 2 is voor het eerst ingezet tijdens de TT-races van Assen op 28 juni 1952. Het is uitgerust met drie loketten, een brievenbus, drie postzegelautomaten, een telex en drie telefooncellen.
Het postkantoor, dat een gewicht van 19 ton had, was te duur en te onpraktisch in gebruik. Het voertuig wordt daarom in 1970 verkocht aan Circus Toni Boltini, waar het als kassawagen dienstdeed.
Eigenschappen
Merk DAF
Fabrikant Meedema, Appingedam. DAF, Eindhoven. Neemaf, Hengelo. Gispen, Culemborg.
In gebruik vanaf 1952
Oplage 1
pec
1938
De PEC is een gestroomlijnd groen postrijtuig waarvan de eerste zes in 1938 in gebruik worden genomen. De PEC's hebben geen eigen aandrijving en moeten daarom worden gekoppeld aan een diesel- of elektrische trein. Om dit mogelijk te maken wordt een opklapbare koppeling ontworpen zodat het postrijtuig aan beide typen materieel gekoppeld kan worden. In de neus van de trein is voor deze koppeling een uitsparing gemaakt waar de PEC zijn bijnaam 'Deukneus' aan te danken heeft.
De letters PEC staan voor 'Postrijtuig' dat geschikt is voor 'Elektrische dienst' waar een toilet ('Closet') aanwezig is.
Eigenschappen
Materiaal staal
Afmeting 290 x 2520 x 368cm cm
Type P8501
Fabrikant Beijnes, Haarlem en Werkspoor, Amsterdam
In gebruik vanaf 1938
Oplage 21
GEVELBORD POSTKANTOOR.
OUDERE TELEFOONCELLEN.
ALARM POLITIE TELEFOONCEL.
OPENBARE TELEFOONCEL.
autopostkantoor nr. 1
1939
In 1939 wordt voor het eerst het Autopostkantoor nr. 1 naar ontwerp van Nicolaas de Koo in samenwerking met de Rijks Automobiel Centrale in gebruik genomen.
Het Autopostkantoor nr. 1 bestaat uit een trekker van Chevrolet en een oplegger. In afgekoppelde stand kan men aan de voorzijde acht schrijftafels uitschuiven. Aan de achterzijde zijn drie geluiddichte telefooncellen ingebouwd. Aan de tweede lengtezijde zijn een briefkaartenautomaat en twee postzegelautomaten aangebracht. Over de lengte van het felrood geschilderde autopostkantoor staat in gouden letters "Post-Telegraaf-Telefoon".
Eigenschappen
Merk Chevrolet
Afmeting 1300 x 282 x 240cm cm
Druk Chevrolet, Breda
In gebruik vanaf 1939
Oplage 1
VERVANGEND GROTE VERBLIFA NAAR TWEELING BRIEVENBUS.
UITLADEN VAN POSTTREIN.
RIJDEND POSTKANTOOR.
autopostkantoor nr. 2
1952
Het ontwerp en de vormgeving van het Autopostkantoor nr. 2 is van Nicolaas de Koo. Autopostkantoor nr. 2 is voor het eerst ingezet tijdens de TT-races van Assen op 28 juni 1952. Het is uitgerust met drie loketten, een brievenbus, drie postzegelautomaten, een telex en drie telefooncellen.
Het postkantoor, dat een gewicht van 19 ton had, was te duur en te onpraktisch in gebruik. Het voertuig wordt daarom in 1970 verkocht aan Circus Toni Boltini, waar het als kassawagen dienstdeed.
Eigenschappen
Merk DAF
Fabrikant Meedema, Appingedam. DAF, Eindhoven. Neemaf, Hengelo. Gispen, Culemborg.
In gebruik vanaf 1952
Oplage 1
pec
1938
De PEC is een gestroomlijnd groen postrijtuig waarvan de eerste zes in 1938 in gebruik worden genomen. De PEC's hebben geen eigen aandrijving en moeten daarom worden gekoppeld aan een diesel- of elektrische trein. Om dit mogelijk te maken wordt een opklapbare koppeling ontworpen zodat het postrijtuig aan beide typen materieel gekoppeld kan worden. In de neus van de trein is voor deze koppeling een uitsparing gemaakt waar de PEC zijn bijnaam 'Deukneus' aan te danken heeft.
De letters PEC staan voor 'Postrijtuig' dat geschikt is voor 'Elektrische dienst' waar een toilet ('Closet') aanwezig is.
Eigenschappen
Materiaal staal
Afmeting 290 x 2520 x 368cm cm
Type P8501
Fabrikant Beijnes, Haarlem en Werkspoor, Amsterdam
In gebruik vanaf 1938
Oplage 21
GEVELBORD POSTKANTOOR.
OUDERE TELEFOONCELLEN.
ALARM POLITIE TELEFOONCEL.
OPENBARE TELEFOONCEL.
autopostkantoor nr. 1
1939
In 1939 wordt voor het eerst het Autopostkantoor nr. 1 naar ontwerp van Nicolaas de Koo in samenwerking met de Rijks Automobiel Centrale in gebruik genomen.
Het Autopostkantoor nr. 1 bestaat uit een trekker van Chevrolet en een oplegger. In afgekoppelde stand kan men aan de voorzijde acht schrijftafels uitschuiven. Aan de achterzijde zijn drie geluiddichte telefooncellen ingebouwd. Aan de tweede lengtezijde zijn een briefkaartenautomaat en twee postzegelautomaten aangebracht. Over de lengte van het felrood geschilderde autopostkantoor staat in gouden letters "Post-Telegraaf-Telefoon".
Eigenschappen
Merk Chevrolet
Afmeting 1300 x 282 x 240cm cm
Druk Chevrolet, Breda
In gebruik vanaf 1939
Oplage 1
Meer infoVind ik leuk
| |
 |