 |
 |
|
 |
 |
Eigenschappen
bakfiets
1952
Sinds de jaren dertig van de twintigste eeuw worden ter aanvulling op de bestaande handwagens zogeheten transportdriewielers in gebruik genomen. Dit transportmiddel is een snel en handig middel bedoeld om kleine en middelgrote vracht als pakketten, pakjes en telefoongidsen rond te brengen.
Deze bakfiets stamt uit 1952 en heeft een houten bak met daarop een grijs linnen kap. Op de voorzijde van de houten bak staat in zwarte letters geschreven "Posterijen 3622".
Merk Batavus
Materiaal merantihout, linnen en ijzer
In gebruik vanaf 1952
Eigenschappen
bakfiets
1952
Sinds de jaren dertig van de twintigste eeuw worden ter aanvulling op de bestaande handwagens zogeheten transportdriewielers in gebruik genomen. Dit transportmiddel is een snel en handig middel bedoeld om kleine en middelgrote vracht als pakketten, pakjes en telefoongidsen rond te brengen.
Deze bakfiets stamt uit 1952 en heeft een houten bak met daarop een grijs linnen kap. Op de voorzijde van de houten bak staat in zwarte letters geschreven "Posterijen 3622".
Merk Batavus
Materiaal merantihout, linnen en ijzer
In gebruik vanaf 1952
BESTEELLERS TASSEN
JAREN 70
schoudertas 1968 Brede, zwartleren postbestellerstas met klep en een extra zwartleren binnenklep. Aan de zijkanten van de tas is een extra riem aangebracht die weer aan de schouderriem is bevestigd. Aan de voorzijde van de tas zit een gesp en aan de klep een riem waarmee de tas kan worden gesloten. In de tas zit een leren vak dat met drukknopen kan worden dichtgedaan. Eigenschappen Materiaal leer en metaal Afmeting 39 x 33 x 15cm cm In gebruik vanaf 1960
GEREEDSCHAP KOFFER
TECHNISCHE DIENST.
PTT LOGO BOVENOP.
IN
GEBRUIK ROND
1970 / 1990
PTT TECHNISCHE DIENST
GEREEDSSCHAP TAS.
SCHOUDER POSTBODE TAS
KLEUR BLAUW
IN GEBRUIK BEGIN JAREN ´80
BESTELLERS TASSEN
JAREN '80
BESTELLERS SCHOUDERTAS. 1980
DOKUMENTEN TASJE
DOKUMENTEN TASJE.
postboy
1963
De postboy uit 1963 bestaat uit een metalen frame op twee paar verstelbare wielen. De achterwielen zijn groot en staan ver uit elkaar, de voorwielen zijn klein en staan dicht bij elkaar. De achterwielen kunnen tevens wijder uit elkaar en de voorwielen kunnen meer naar voren worden gezet.
Aan het frame kunnen de twee losse (oorspronkelijk grijze) tassen worden opgehangen. Aan de achterkant van het frame bevindt zich een verstelbare duwarm met handvat en handrem.
Eigenschappen
Materiaal metaal, staal, rubber en leer
Fabrikant Convoy
In gebruik vanaf 1963
Oplage 3500
postboy
1990
Ter vervanging van het bestellerswagentje uit 1968 wordt in 1990 een postboy naar een ontwerp van Frans de la Haye op proef in gebruikgenomen. De postboy is geheel nieuw van opzet. Zo worden de losse tassen vervangen door een grote bak die met een draaibare klep kan worden afgesloten. Ondanks het onderscheidende ontwerp wordt de postboy niet verder in productie genomen omdat er slecht mee te manoeuvreren valt en er te weinig plek is voor de poststukken.
Eigenschappen
Materiaal metaal en polythyleen
Techniek geperst
Afmeting 115 x 103 x 60cm cm
Fabrikant Ten Cate Rotomoulding B.V., Almelo en CAR Industrie, Katwijk
In gebruik vanaf 1990
Oplage 20
roodrunner
2001
Om de mobiliteit van postbestellers binnen de stad te verhogen, introduceert PTT Post in 2001 de roodrunner. De door het Amsterdamse Springtime Industrial Design ontworpen roodrunner is voorzien van een elektromotor. Deze motor zorgt ervoor dat de postbesteller met minder energieverbruik grotere afstanden kan afleggen.
De postbakfiets heeft een metalen frame met voorop een kunststof bak met een laadvermogen van 125 kg. Het is een ergonomisch model waarbij met het sturen alleen de wielen draaien en niet de hele bak. Op deze manier hoeft de postbesteller zijn rug niet te belasten bij het sturen.
Eigenschappen
Materiaal staal en kunststof
Afmeting 225 x 120 x 80cm cm
Fabrikant Meta-unic Nederland bv, Alphen aan den Rijn. Polymess bv, Biddinghuizen.
In gebruik vanaf 2000
Oplage 400
postman-aanhanger
2006
Het bezorgen van post is vaak een combinatie van fietsen en lopen. Ontwerpbureau Flex/the Innovationlab ontwerpt in 2006 de Postman-aanhanger die de postbode in beide situaties uitkomst biedt. Het aantal fietstassen dat hij kan vervoeren is vergroot van twee naar drie. Zo kan nu een van de tassen reserveren voor de ongeadresseerde post die apart wordt meegenomen.
In 2006 zijn de eerste tien aanhangers in gebruik genomen. In 2007 is een test begonnen met 50 stuks op verschillende postvestigingen.
Eigenschappen
Materiaal gecoat staal, aluminium en polyester
Techniek buig- en laswerk en lasersnijden
Afmeting 920 x 1600 x 855cm cm
Fabrikant Amazing Wheels, IJmuiden
In gebruik vanaf 2006
Oplage 500
postboy
2006
De naamsverandering van TPG Post naar TNT Post in 2006 gaat gepaard met een nieuwe huisstijl en een nieuwe kleur: oranje. Studio Dumbar krijgt de opdracht om een nieuwe huisstijl te ontwikkelen waarin dezelfde vorm van herkenbaarheid wordt gecommuniceerd als voorheen. In het ontwerp moet het bestaande logo van TNT worden opgenomen plus de toevoeging 'koninklijk' en 'post'.
Op een aantal huisstijldragers heeft Studio Dumbar het logo op een illustratieve manier toegepast. In combinatie met het heldere oranje heeft dit geleid tot een onderscheidende en krachtige huisstijl, die ook toepasbaar is in het buitenland.
Eigenschappen
Materiaal metaal en kunststof
Afmeting 65 x 85 x 126cm cm
In gebruik vanaf 2006
fietstassen
2006
Op een aantal bedrijfsmiddelen heeft Studio Dumbar het logo op een illustratieve manier weergegeven. In combinatie met het heldere oranje leidt dit tot een onderscheidende en krachtige huisstijl, die ook toepasbaar is in het buitenland.
Voor de fietstassen is een speciale binnentas ontwikkeld door Flex/the innovationlab. De binnentas is gemakkelijk in de tas te plaatsen en zakt niet in zoals de leren tas, die hiervoor werd gebruikt.
Eigenschappen
Materiaal kunststof en metaal
Afmeting 40,5 x 35 x 25,5cm cm
Fabrikant MCI, Malang, Indonesië
In gebruik vanaf 2006
FIETS STUUR TAS.
FIETS STUUR TAS.
DOOR MIDDEL VAN EEN CODE KUN JE DE TAS LOS MAKEN VAN HET STUUR.
bestellerstas
2006
In 2006 ontwikkelen de ontwerpers van bureau FLEX/the Innovationlab voor de postbodes van TNT Post diverse tassen om het bezorgen van de post te vergemakkelijken.
De schoudertas geeft de postbode de mogelijkheid een wat groter rondje te lopen. In de tas kan een extra postbundel mee worden genomen zonder dat het gewicht ervan de postbode parten speelt.
De stuurtas bevindt zich boven op het stuur. Hierdoor kan de postbode snel bij zijn post en hoeft hij minder vaak te bukken om de post uit de fietstassen achterop te pakken.
Eigenschappen
Materiaal tarpaulin
Techniek stansen en stikken
Afmeting 40 x 25 x 9cm cm
Fabrikant MCI, Malang, Indonesië
In gebruik vanaf 2006
Oplage 17.000
bakfiets
1952
Sinds de jaren dertig van de twintigste eeuw worden ter aanvulling op de bestaande handwagens zogeheten transportdriewielers in gebruik genomen. Dit transportmiddel is een snel en handig middel bedoeld om kleine en middelgrote vracht als pakketten, pakjes en telefoongidsen rond te brengen. Deze bakfiets stamt uit 1952 en heeft een houten bak met daarop een grijs linnen kap. Op de voorzijde van de houten bak staat in zwarte letters geschreven "Posterijen 3622". EigenschappenMerk BatavusMateriaal merantihout, linnen en ijzerIn gebruik vanaf 1952
postboy1963De postboy uit 1963 bestaat uit een metalen frame op twee paar verstelbare wielen. De achterwielen zijn groot en staan ver uit elkaar, de voorwielen zijn klein en staan dicht bij elkaar. De achterwielen kunnen tevens wijder uit elkaar en de voorwielen kunnen meer naar voren worden gezet. Aan het frame kunnen de twee losse (oorspronkelijk grijze) tassen worden opgehangen. Aan de achterkant van het frame bevindt zich een verstelbare duwarm met handvat en handrem.
EigenschappenMateriaal metaal, staal, rubber en leerFabrikant ConvoyIn gebruik vanaf 1963Oplage 3500
postboy1990Ter vervanging van het bestellerswagentje uit 1968 wordt in 1990 een postboy naar een ontwerp van Frans de la Haye op proef in gebruikgenomen. De postboy is geheel nieuw van opzet. Zo worden de losse tassen vervangen door een grote bak die met een draaibare klep kan worden afgesloten. Ondanks het onderscheidende ontwerp wordt de postboy niet verder in productie genomen omdat er slecht mee te manoeuvreren valt en er te weinig plek is voor de poststukken.
EigenschappenMateriaal metaal en polythyleenTechniek geperst Afmeting 115 x 103 x 60cm cmFabrikant Ten Cate Rotomoulding B.V., Almelo en CAR Industrie, KatwijkIn gebruik vanaf 1990Oplage 20
roodrunner2001Om de mobiliteit van postbestellers binnen de stad te verhogen, introduceert PTT Post in 2001 de roodrunner. De door het Amsterdamse Springtime Industrial Design ontworpen roodrunner is voorzien van een elektromotor. Deze motor zorgt ervoor dat de postbesteller met minder energieverbruik grotere afstanden kan afleggen. De postbakfiets heeft een metalen frame met voorop een kunststof bak met een laadvermogen van 125 kg. Het is een ergonomisch model waarbij met het sturen alleen de wielen draaien en niet de hele bak. Op deze manier hoeft de postbesteller zijn rug niet te belasten bij het sturen.
EigenschappenMateriaal staal en kunststofAfmeting 225 x 120 x 80cm cmFabrikant Meta-unic Nederland bv, Alphen aan den Rijn. Polymess bv, Biddinghuizen.In gebruik vanaf 2000Oplage 400
postman-aanhanger2006Het bezorgen van post is vaak een combinatie van fietsen en lopen. Ontwerpbureau Flex/the Innovationlab ontwerpt in 2006 de Postman-aanhanger die de postbode in beide situaties uitkomst biedt. Het aantal fietstassen dat hij kan vervoeren is vergroot van twee naar drie. Zo kan nu een van de tassen reserveren voor de ongeadresseerde post die apart wordt meegenomen. In 2006 zijn de eerste tien aanhangers in gebruik genomen. In 2007 is een test begonnen met 50 stuks op verschillende postvestigingen. EigenschappenMateriaal gecoat staal, aluminium en polyesterTechniek buig- en laswerk en lasersnijdenAfmeting 920 x 1600 x 855cm cmFabrikant Amazing Wheels, IJmuidenIn gebruik vanaf 2006Oplage 500
postboy2006De naamsverandering van TPG Post naar TNT Post in 2006 gaat gepaard met een nieuwe huisstijl en een nieuwe kleur: oranje. Studio Dumbar krijgt de opdracht om een nieuwe huisstijl te ontwikkelen waarin dezelfde vorm van herkenbaarheid wordt gecommuniceerd als voorheen. In het ontwerp moet het bestaande logo van TNT worden opgenomen plus de toevoeging 'koninklijk' en 'post'. Op een aantal huisstijldragers heeft Studio Dumbar het logo op een illustratieve manier toegepast. In combinatie met het heldere oranje heeft dit geleid tot een onderscheidende en krachtige huisstijl, die ook toepasbaar is in het buitenland.
Eigenschappen Materiaal metaal en kunststof Afmeting 65 x 85 x 126cm cm In gebruik vanaf 2006
Eigenschappen
bakfiets
1952
Sinds de jaren dertig van de twintigste eeuw worden ter aanvulling op de bestaande handwagens zogeheten transportdriewielers in gebruik genomen. Dit transportmiddel is een snel en handig middel bedoeld om kleine en middelgrote vracht als pakketten, pakjes en telefoongidsen rond te brengen.
Deze bakfiets stamt uit 1952 en heeft een houten bak met daarop een grijs linnen kap. Op de voorzijde van de houten bak staat in zwarte letters geschreven "Posterijen 3622".
Merk Batavus
Materiaal merantihout, linnen en ijzer
In gebruik vanaf 1952
Eigenschappen
bakfiets
1952
Sinds de jaren dertig van de twintigste eeuw worden ter aanvulling op de bestaande handwagens zogeheten transportdriewielers in gebruik genomen. Dit transportmiddel is een snel en handig middel bedoeld om kleine en middelgrote vracht als pakketten, pakjes en telefoongidsen rond te brengen.
Deze bakfiets stamt uit 1952 en heeft een houten bak met daarop een grijs linnen kap. Op de voorzijde van de houten bak staat in zwarte letters geschreven "Posterijen 3622".
Merk Batavus
Materiaal merantihout, linnen en ijzer
In gebruik vanaf 1952
1
BESTEELLERS TASSEN
JAREN 70
schoudertas 1968 Brede, zwartleren postbestellerstas met klep en een extra zwartleren binnenklep. Aan de zijkanten van de tas is een extra riem aangebracht die weer aan de schouderriem is bevestigd. Aan de voorzijde van de tas zit een gesp en aan de klep een riem waarmee de tas kan worden gesloten. In de tas zit een leren vak dat met drukknopen kan worden dichtgedaan. Eigenschappen Materiaal leer en metaal Afmeting 39 x 33 x 15cm cm In gebruik vanaf 1960
GEREEDSCHAP KOFFER
TECHNISCHE DIENST.
PTT LOGO BOVENOP.
IN
GEBRUIK ROND
1970 / 1990
PTT TECHNISCHE DIENST
GEREEDSSCHAP TAS.
SCHOUDER POSTBODE TAS
KLEUR BLAUW
IN GEBRUIK BEGIN JAREN ´80
BESTELLERS TASSEN
JAREN '80
BESTELLERS SCHOUDERTAS. 1980
1
DOKUMENTEN TASJE
DOKUMENTEN TASJE.
postboy
1963
De postboy uit 1963 bestaat uit een metalen frame op twee paar verstelbare wielen. De achterwielen zijn groot en staan ver uit elkaar, de voorwielen zijn klein en staan dicht bij elkaar. De achterwielen kunnen tevens wijder uit elkaar en de voorwielen kunnen meer naar voren worden gezet.
Aan het frame kunnen de twee losse (oorspronkelijk grijze) tassen worden opgehangen. Aan de achterkant van het frame bevindt zich een verstelbare duwarm met handvat en handrem.
Eigenschappen
Materiaal metaal, staal, rubber en leer
Fabrikant Convoy
In gebruik vanaf 1963
Oplage 3500
postboy
1990
Ter vervanging van het bestellerswagentje uit 1968 wordt in 1990 een postboy naar een ontwerp van Frans de la Haye op proef in gebruikgenomen. De postboy is geheel nieuw van opzet. Zo worden de losse tassen vervangen door een grote bak die met een draaibare klep kan worden afgesloten. Ondanks het onderscheidende ontwerp wordt de postboy niet verder in productie genomen omdat er slecht mee te manoeuvreren valt en er te weinig plek is voor de poststukken.
Eigenschappen
Materiaal metaal en polythyleen
Techniek geperst
Afmeting 115 x 103 x 60cm cm
Fabrikant Ten Cate Rotomoulding B.V., Almelo en CAR Industrie, Katwijk
In gebruik vanaf 1990
Oplage 20
roodrunner
2001
Om de mobiliteit van postbestellers binnen de stad te verhogen, introduceert PTT Post in 2001 de roodrunner. De door het Amsterdamse Springtime Industrial Design ontworpen roodrunner is voorzien van een elektromotor. Deze motor zorgt ervoor dat de postbesteller met minder energieverbruik grotere afstanden kan afleggen.
De postbakfiets heeft een metalen frame met voorop een kunststof bak met een laadvermogen van 125 kg. Het is een ergonomisch model waarbij met het sturen alleen de wielen draaien en niet de hele bak. Op deze manier hoeft de postbesteller zijn rug niet te belasten bij het sturen.
Eigenschappen
Materiaal staal en kunststof
Afmeting 225 x 120 x 80cm cm
Fabrikant Meta-unic Nederland bv, Alphen aan den Rijn. Polymess bv, Biddinghuizen.
In gebruik vanaf 2000
Oplage 400
1
postman-aanhanger
2006
Het bezorgen van post is vaak een combinatie van fietsen en lopen. Ontwerpbureau Flex/the Innovationlab ontwerpt in 2006 de Postman-aanhanger die de postbode in beide situaties uitkomst biedt. Het aantal fietstassen dat hij kan vervoeren is vergroot van twee naar drie. Zo kan nu een van de tassen reserveren voor de ongeadresseerde post die apart wordt meegenomen.
In 2006 zijn de eerste tien aanhangers in gebruik genomen. In 2007 is een test begonnen met 50 stuks op verschillende postvestigingen.
Eigenschappen
Materiaal gecoat staal, aluminium en polyester
Techniek buig- en laswerk en lasersnijden
Afmeting 920 x 1600 x 855cm cm
Fabrikant Amazing Wheels, IJmuiden
In gebruik vanaf 2006
Oplage 500
1
postboy
2006
De naamsverandering van TPG Post naar TNT Post in 2006 gaat gepaard met een nieuwe huisstijl en een nieuwe kleur: oranje. Studio Dumbar krijgt de opdracht om een nieuwe huisstijl te ontwikkelen waarin dezelfde vorm van herkenbaarheid wordt gecommuniceerd als voorheen. In het ontwerp moet het bestaande logo van TNT worden opgenomen plus de toevoeging 'koninklijk' en 'post'.
Op een aantal huisstijldragers heeft Studio Dumbar het logo op een illustratieve manier toegepast. In combinatie met het heldere oranje heeft dit geleid tot een onderscheidende en krachtige huisstijl, die ook toepasbaar is in het buitenland.
Eigenschappen
Materiaal metaal en kunststof
Afmeting 65 x 85 x 126cm cm
In gebruik vanaf 2006
1
fietstassen
2006
Op een aantal bedrijfsmiddelen heeft Studio Dumbar het logo op een illustratieve manier weergegeven. In combinatie met het heldere oranje leidt dit tot een onderscheidende en krachtige huisstijl, die ook toepasbaar is in het buitenland.
Voor de fietstassen is een speciale binnentas ontwikkeld door Flex/the innovationlab. De binnentas is gemakkelijk in de tas te plaatsen en zakt niet in zoals de leren tas, die hiervoor werd gebruikt.
Eigenschappen
Materiaal kunststof en metaal
Afmeting 40,5 x 35 x 25,5cm cm
Fabrikant MCI, Malang, Indonesië
In gebruik vanaf 2006
FIETS STUUR TAS.
FIETS STUUR TAS.
DOOR MIDDEL VAN EEN CODE KUN JE DE TAS LOS MAKEN VAN HET STUUR.
bestellerstas
2006
In 2006 ontwikkelen de ontwerpers van bureau FLEX/the Innovationlab voor de postbodes van TNT Post diverse tassen om het bezorgen van de post te vergemakkelijken.
De schoudertas geeft de postbode de mogelijkheid een wat groter rondje te lopen. In de tas kan een extra postbundel mee worden genomen zonder dat het gewicht ervan de postbode parten speelt.
De stuurtas bevindt zich boven op het stuur. Hierdoor kan de postbode snel bij zijn post en hoeft hij minder vaak te bukken om de post uit de fietstassen achterop te pakken.
Eigenschappen
Materiaal tarpaulin
Techniek stansen en stikken
Afmeting 40 x 25 x 9cm cm
Fabrikant MCI, Malang, Indonesië
In gebruik vanaf 2006
Oplage 17.000
Meer infoVind ik leuk
| |
 |
|
|
|