Fotoalbum VERVOER PTT

rijtuig postdienst 1903 Tegen het einde van de negentiende eeuw neemt de hoeveelheid poststukken toe en wordt het vervoer daarom belangrijker. Zowel voor het transport van de poststukken van de brievenbus naar het kantoor als het vervoer van het postkantoor naar bijvoorbeeld een station worden de rijtuigen ingezet. Vanaf 1880 worden er ontwerpen gemaakt voor verschillende modellen postrijtuigen. Het rijtuig Model E is het grootst en dateert uit 1903. Eigenschappen Type model E In gebruik vanaf 1903

postvrachtauto 1929 De vrachtauto voor pakketpostbestelling uit 1929 is enkel in gebruik geweest in Amsterdam voor de ééntonslasten in de stad en voor de nachtritten. Op de zij- en achterportier staat in wit "posterijen" weergegeven. Op de radiateur de naam van de bouwers in koper: "Chenard & Walcker". De typografie is voor die tijd modern en kan beschouwd worden als de 'tweede huisstijl' van de PTT. Eigenschappen Afmeting 172 x 245 x 510cm cm Fabrikant Chenard & Walcker, Amsterdam. Amsterdamsche Rijtuig Maatschappij N.V. In gebruik vanaf 1929

postvliegtuig 1933 Naast het postvervoer over land en zee wordt het vanaf 1933 mogelijk om post via de lucht te vervoeren. Het vliegtuig dat hiervoor wordt gebruikt, is de door Fokker ontworpen F18, beter bekend als de Pelikaan. Deze vrijdragende eendekker met snelle motor maakt in 1933 zijn eerste vlucht naar Batavia. Bij zijn terugkeer op Schiphol staan er 20.000 mensen om het vliegtuig te verwelkomen. De maximum snelheid die de Pelikaan kan bereiken, is 245 km/u. Het toestel kan maximaal 7.550 kg meenemen. De F18 wordt ingezet om zowel post als personen snel naar en van Nederlands-Indië (het huidige Indonesië) te vervoeren.

previousnext Verhaal pec 1938 De PEC is een gestroomlijnd groen postrijtuig waarvan de eerste zes in 1938 in gebruik worden genomen. De PEC's hebben geen eigen aandrijving en moeten daarom worden gekoppeld aan een diesel- of elektrische trein. Om dit mogelijk te maken wordt een opklapbare koppeling ontworpen zodat het postrijtuig aan beide typen materieel gekoppeld kan worden. In de neus van de trein is voor deze koppeling een uitsparing gemaakt waar de PEC zijn bijnaam 'Deukneus' aan te danken heeft. De letters PEC staan voor 'Postrijtuig' dat geschikt is voor 'Elektrische dienst' waar een toilet ('Closet') aanwezig is. Eigenschappen Materiaal staal Afmeting 290 x 2520 x 368cm cm Type P8501 Fabrikant Beijnes, Haarlem en Werkspoor, Amsterdam In gebruik vanaf 1938 Oplage 21 previousnext Verhaal pec 1938 De PEC is een gestroomlijnd groen postrijtuig waarvan de eerste zes in 1938 in gebruik worden genomen. De PEC's hebben geen eigen aandrijving en moeten daarom worden gekoppeld aan een diesel- of elektrische trein. Om dit mogelijk te maken wordt een opklapbare koppeling ontworpen zodat het postrijtuig aan beide typen materieel gekoppeld kan worden. In de neus van de trein is voor deze koppeling een uitsparing gemaakt waar de PEC zijn bijnaam 'Deukneus' aan te danken heeft. De letters PEC staan voor 'Postrijtuig' dat geschikt is voor 'Elektrische dienst' waar een toilet ('Closet') aanwezig is. Eigenschappen Materiaal staal Afmeting 290 x 2520 x 368cm cm Type P8501 Fabrikant Beijnes, Haarlem en Werkspoor, Amsterdam In gebruik vanaf 1938 Oplage 21 previousnext Verhaal pec 1938 De PEC is een gestroomlijnd groen postrijtuig waarvan de eerste zes in 1938 in gebruik worden genomen. De PEC's hebben geen eigen aandrijving en moeten daarom worden gekoppeld aan een diesel- of elektrische trein. Om dit mogelijk te maken wordt een opklapbare koppeling ontworpen zodat het postrijtuig aan beide typen materieel gekoppeld kan worden. In de neus van de trein is voor deze koppeling een uitsparing gemaakt waar de PEC zijn bijnaam 'Deukneus' aan te danken heeft. De letters PEC staan voor 'Postrijtuig' dat geschikt is voor 'Elektrische dienst' waar een toilet ('Closet') aanwezig is. Eigenschappen Materiaal staal Afmeting 290 x 2520 x 368cm cm Type P8501 Fabrikant Beijnes, Haarlem en Werkspoor, Amsterdam In gebruik vanaf 1938 Oplage 21

rijdend postkantoor 1960 Eind jaren zestig van de twintigste eeuw vervangt de PTT de postkantoren waar weinig klanten komen door postagentschappen. Op sommige plaatsen in Nederland is het echter moeilijk om een geschikte plek voor deze postagentschappen te vinden. Om die reden gaat men op zoek naar andere mogelijkheden en wordt het mobiel postkantoor geïntroduceerd. Het mobiel postkantoor rijdt van 1971 tot en met 1994 op vaste tijden naar vooraf gemelde plaatsen. In deze rijdende postkantoren kan de klant postzegels kopen, zijn brieven wegen en versturen. Eigenschappen Merk Opel Blitz Fabrikant Carrosseriefabriek Lith N.V., Rotterdam In gebruik vanaf 1971 Oplage 4

posttrein jaren 60 1965 Begin jaren zestig van de twintigste eeuw laat de PTT in samenwerking met de NS nieuwe treinstellen ontwikkelen voor het postvervoer. De treinstellen behouden de bruine kleur die ook voor het vorige materiaal uit de jaren twintig van de twintigste eeuw is gebruikt. Het bruin wordt aan de boven- en onderkant afgezet met lichtgele stroken. Lichtgeel zijn ook de bumperachtige koplampbevestigingen aan de voorzijde. Om het eigendomsrecht, dat bij de PTT ligt, te benadrukken zijn aan de zijkanten de PTT-logo's naar ontwerp van Harry Disberg aangebracht. Eigenschappen In gebruik vanaf 1965 Oplage 35

posttrein 1976 De vormgeving van de posttrein uit 1976 is ontworpen door Total Design. De belettering van de trein sluit aan bij de huisstijl die op dat moment bij PTT wordt gehandhaafd Eigenschappen In gebruik vanaf 1976

posttrein 1989 Te midden van het materieel van de Nederlandse Spoorwegen moet het railvervoer van de PTT in 1989 een eigen gezicht krijgen. Studio Dumbar is verantwoordelijk voor de huisstijl voor zowel de Nederlandse Spoorwegen als voor de PTT. Voor de posttrein ontwerpt Studio Dumbar een mengvorm van beide stijlen. De gele neus is typisch NS en ook nodig voor de veiligheid. De belettering op de postrode flanken van de posttrein bestaat uit uitvergrote onderdelen van het PTT Post logo, aangevuld met kleinere complete logo's. Eigenschappen In gebruik vanaf 1989

rijtuig postdienst

1903

Tegen het einde van de negentiende eeuw neemt de hoeveelheid poststukken toe en wordt het vervoer daarom belangrijker. Zowel voor het transport van de poststukken van de brievenbus naar het kantoor als het vervoer van het postkantoor naar bijvoorbeeld een station worden de rijtuigen ingezet. Vanaf 1880 worden er ontwerpen gemaakt voor verschillende modellen postrijtuigen. Het rijtuig Model E is het grootst en dateert uit 1903.

Eigenschappen

Type model E
In gebruik vanaf 1903

postvrachtauto

1929

De vrachtauto voor pakketpostbestelling uit 1929 is enkel in gebruik geweest in Amsterdam voor de ééntonslasten in de stad en voor de nachtritten.
Op de zij- en achterportier staat in wit "posterijen" weergegeven. Op de radiateur de naam van de bouwers in koper: "Chenard & Walcker". De typografie is voor die tijd modern en kan beschouwd worden als de 'tweede huisstijl' van de PTT.

Eigenschappen

Afmeting 172 x 245 x 510cm cm
Fabrikant Chenard & Walcker, Amsterdam. Amsterdamsche Rijtuig Maatschappij N.V.

postvliegtuig

1933

Naast het postvervoer over land en zee wordt het vanaf 1933 mogelijk om post via de lucht te vervoeren. Het vliegtuig dat hiervoor wordt gebruikt, is de door Fokker ontworpen F18, beter bekend als de Pelikaan. Deze vrijdragende eendekker met snelle motor maakt in 1933 zijn eerste vlucht naar Batavia. Bij zijn terugkeer op Schiphol staan er 20.000 mensen om het vliegtuig te verwelkomen.
De maximum snelheid die de Pelikaan kan bereiken, is 245 km/u. Het toestel kan maximaal 7.550 kg meenemen. De F18 wordt ingezet om zowel post als personen snel naar en van Nederlands-Indië (het huidige Indonesië) te vervoeren.

Eigenschappen

Merk Fokker
Materiaal triplex, linnen en staal
Afmeting 1850 x 470cm cm
Type F18 PH-AIP
Fabrikant Fokker
In gebruik vanaf 1933
Oplage 5

pec

1938

De PEC is een gestroomlijnd groen postrijtuig waarvan de eerste zes in 1938 in gebruik worden genomen. De PEC's hebben geen eigen aandrijving en moeten daarom worden gekoppeld aan een diesel- of elektrische trein. Om dit mogelijk te maken wordt een opklapbare koppeling ontworpen zodat het postrijtuig aan beide typen materieel gekoppeld kan worden. In de neus van de trein is voor deze koppeling een uitsparing gemaakt waar de PEC zijn bijnaam 'Deukneus' aan te danken heeft.
De letters PEC staan voor 'Postrijtuig' dat geschikt is voor 'Elektrische dienst' waar een toilet ('Closet') aanwezig is.

Eigenschappen

Materiaal staal
Afmeting 290 x 2520 x 368cm cm
Type P8501
Fabrikant Beijnes, Haarlem en Werkspoor, Amsterdam
In gebruik vanaf 1938
Oplage 21

rijdend postkantoor

1960

Eind jaren zestig van de twintigste eeuw vervangt de PTT de postkantoren waar weinig klanten komen door postagentschappen. Op sommige plaatsen in Nederland is het echter moeilijk om een geschikte plek voor deze postagentschappen te vinden. Om die reden gaat men op zoek naar andere mogelijkheden en wordt het mobiel postkantoor geïntroduceerd.
Het mobiel postkantoor rijdt van 1971 tot en met 1994 op vaste tijden naar vooraf gemelde plaatsen. In deze rijdende postkantoren kan de klant postzegels kopen, zijn brieven wegen en versturen.

Eigenschappen

Merk Opel Blitz
Fabrikant Carrosseriefabriek Lith N.V., Rotterdam
In gebruik vanaf 1971
Oplage 4

posttrein jaren 60

1965

Begin jaren zestig van de twintigste eeuw laat de PTT in samenwerking met de NS nieuwe treinstellen ontwikkelen voor het postvervoer.
De treinstellen behouden de bruine kleur die ook voor het vorige materiaal uit de jaren twintig van de twintigste eeuw is gebruikt. Het bruin wordt aan de boven- en onderkant afgezet met lichtgele stroken. Lichtgeel zijn ook de bumperachtige koplampbevestigingen aan de voorzijde.
Om het eigendomsrecht, dat bij de PTT ligt, te benadrukken zijn aan de zijkanten de PTT-logo's naar ontwerp van Harry Disberg aangebracht.

Eigenschappen

In gebruik vanaf 1965
Oplage 35

posttrein

1976

De vormgeving van de posttrein uit 1976 is ontworpen door Total Design. De belettering van de trein sluit aan bij de huisstijl die op dat moment bij PTT wordt gehandhaafd.

Eigenschappen

In gebruik vanaf 1976

posttrein

1989

Te midden van het materieel van de Nederlandse Spoorwegen moet het railvervoer van de PTT in 1989 een eigen gezicht krijgen. Studio Dumbar is verantwoordelijk voor de huisstijl voor zowel de Nederlandse Spoorwegen als voor de PTT. Voor de posttrein ontwerpt Studio Dumbar een mengvorm van beide stijlen. De gele neus is typisch NS en ook nodig voor de veiligheid. De belettering op de postrode flanken van de posttrein bestaat uit uitvergrote onderdelen van het PTT Post logo, aangevuld met kleinere complete logo's.

Eigenschappen

In gebruik vanaf 1989

 

Nieuwe reacties

02.12 | 03:29

Que precio tiene?

19.11 | 07:23

Voor een verzorgingshuis voor dementerenden in Ede ben ik op zoek naar een oude brievenbus. De mensen vinden het leuk om kaartjes te sturen.

17.11 | 11:05

How beautiful, we are looking for this green mailbox, could you please advise?

16.11 | 20:24

Beste Rob, dat zou ik ook wel eens willen weten. Ben je er inmiddels al achter? Zo ja, dan hoor ik het graag. Groeten, Louk Lachnit