 |
 |
|
 |
 |
rijtuig postdienst
1903
Tegen het einde van de negentiende eeuw neemt de hoeveelheid poststukken toe en wordt het vervoer daarom belangrijker. Zowel voor het transport van de poststukken van de brievenbus naar het kantoor als het vervoer van het postkantoor naar bijvoorbeeld een station worden de rijtuigen ingezet. Vanaf 1880 worden er ontwerpen gemaakt voor verschillende modellen postrijtuigen. Het rijtuig Model E is het grootst en dateert uit 1903.
Eigenschappen
Type model E
In gebruik vanaf 1903
postvrachtauto
1929
De vrachtauto voor pakketpostbestelling uit 1929 is enkel in gebruik geweest in Amsterdam voor de ééntonslasten in de stad en voor de nachtritten.
Op de zij- en achterportier staat in wit "posterijen" weergegeven. Op de radiateur de naam van de bouwers in koper: "Chenard & Walcker". De typografie is voor die tijd modern en kan beschouwd worden als de 'tweede huisstijl' van de PTT.
Eigenschappen
Afmeting 172 x 245 x 510cm cm
Fabrikant Chenard & Walcker, Amsterdam. Amsterdamsche Rijtuig Maatschappij N.V.
In gebruik vanaf 1929
postvliegtuig
1933
Naast het postvervoer over land en zee wordt het vanaf 1933 mogelijk om post via de lucht te vervoeren. Het vliegtuig dat hiervoor wordt gebruikt, is de door Fokker ontworpen F18, beter bekend als de Pelikaan. Deze vrijdragende eendekker met snelle motor maakt in 1933 zijn eerste vlucht naar Batavia. Bij zijn terugkeer op Schiphol staan er 20.000 mensen om het vliegtuig te verwelkomen.
De maximum snelheid die de Pelikaan kan bereiken, is 245 km/u. Het toestel kan maximaal 7.550 kg meenemen. De F18 wordt ingezet om zowel post als personen snel naar en van Nederlands-Indië (het huidige Indonesië) te vervoeren.
previousnext
Verhaal
pec
1938
De PEC is een gestroomlijnd groen postrijtuig waarvan de eerste zes in 1938 in gebruik worden genomen. De PEC's hebben geen eigen aandrijving en moeten daarom worden gekoppeld aan een diesel- of elektrische trein. Om dit mogelijk te maken wordt een opklapbare koppeling ontworpen zodat het postrijtuig aan beide typen materieel gekoppeld kan worden. In de neus van de trein is voor deze koppeling een uitsparing gemaakt waar de PEC zijn bijnaam 'Deukneus' aan te danken heeft.
De letters PEC staan voor 'Postrijtuig' dat geschikt is voor 'Elektrische dienst' waar een toilet ('Closet') aanwezig is.
Eigenschappen
Materiaal staal
Afmeting 290 x 2520 x 368cm cm
Type P8501
Fabrikant Beijnes, Haarlem en Werkspoor, Amsterdam
In gebruik vanaf 1938
Oplage 21
previousnext
Verhaal
pec
1938
De PEC is een gestroomlijnd groen postrijtuig waarvan de eerste zes in 1938 in gebruik worden genomen. De PEC's hebben geen eigen aandrijving en moeten daarom worden gekoppeld aan een diesel- of elektrische trein. Om dit mogelijk te maken wordt een opklapbare koppeling ontworpen zodat het postrijtuig aan beide typen materieel gekoppeld kan worden. In de neus van de trein is voor deze koppeling een uitsparing gemaakt waar de PEC zijn bijnaam 'Deukneus' aan te danken heeft.
De letters PEC staan voor 'Postrijtuig' dat geschikt is voor 'Elektrische dienst' waar een toilet ('Closet') aanwezig is.
Eigenschappen
Materiaal staal
Afmeting 290 x 2520 x 368cm cm
Type P8501
Fabrikant Beijnes, Haarlem en Werkspoor, Amsterdam
In gebruik vanaf 1938
Oplage 21
previousnext
Verhaal
pec
1938
De PEC is een gestroomlijnd groen postrijtuig waarvan de eerste zes in 1938 in gebruik worden genomen. De PEC's hebben geen eigen aandrijving en moeten daarom worden gekoppeld aan een diesel- of elektrische trein. Om dit mogelijk te maken wordt een opklapbare koppeling ontworpen zodat het postrijtuig aan beide typen materieel gekoppeld kan worden. In de neus van de trein is voor deze koppeling een uitsparing gemaakt waar de PEC zijn bijnaam 'Deukneus' aan te danken heeft.
De letters PEC staan voor 'Postrijtuig' dat geschikt is voor 'Elektrische dienst' waar een toilet ('Closet') aanwezig is.
Eigenschappen
Materiaal staal
Afmeting 290 x 2520 x 368cm cm
Type P8501
Fabrikant Beijnes, Haarlem en Werkspoor, Amsterdam
In gebruik vanaf 1938
Oplage 21
rijdend postkantoor
1960
Eind jaren zestig van de twintigste eeuw vervangt de PTT de postkantoren waar weinig klanten komen door postagentschappen. Op sommige plaatsen in Nederland is het echter moeilijk om een geschikte plek voor deze postagentschappen te vinden. Om die reden gaat men op zoek naar andere mogelijkheden en wordt het mobiel postkantoor geïntroduceerd.
Het mobiel postkantoor rijdt van 1971 tot en met 1994 op vaste tijden naar vooraf gemelde plaatsen. In deze rijdende postkantoren kan de klant postzegels kopen, zijn brieven wegen en versturen.
Eigenschappen
Merk Opel Blitz
Fabrikant Carrosseriefabriek Lith N.V., Rotterdam
In gebruik vanaf 1971
Oplage 4
posttrein jaren 60
1965
Begin jaren zestig van de twintigste eeuw laat de PTT in samenwerking met de NS nieuwe treinstellen ontwikkelen voor het postvervoer.
De treinstellen behouden de bruine kleur die ook voor het vorige materiaal uit de jaren twintig van de twintigste eeuw is gebruikt. Het bruin wordt aan de boven- en onderkant afgezet met lichtgele stroken. Lichtgeel zijn ook de bumperachtige koplampbevestigingen aan de voorzijde.
Om het eigendomsrecht, dat bij de PTT ligt, te benadrukken zijn aan de zijkanten de PTT-logo's naar ontwerp van Harry Disberg aangebracht.
Eigenschappen
In gebruik vanaf 1965
Oplage 35
posttrein
1976
De vormgeving van de posttrein uit 1976 is ontworpen door Total Design. De belettering van de trein sluit aan bij de huisstijl die op dat moment bij PTT wordt gehandhaafd
Eigenschappen
In gebruik vanaf 1976
posttrein
1989
Te midden van het materieel van de Nederlandse Spoorwegen moet het railvervoer van de PTT in 1989 een eigen gezicht krijgen. Studio Dumbar is verantwoordelijk voor de huisstijl voor zowel de Nederlandse Spoorwegen als voor de PTT. Voor de posttrein ontwerpt Studio Dumbar een mengvorm van beide stijlen. De gele neus is typisch NS en ook nodig voor de veiligheid. De belettering op de postrode flanken van de posttrein bestaat uit uitvergrote onderdelen van het PTT Post logo, aangevuld met kleinere complete logo's.
Eigenschappen
In gebruik vanaf 1989
rijtuig postdienst
1903
Tegen het einde van de negentiende eeuw neemt de hoeveelheid poststukken toe en wordt het vervoer daarom belangrijker. Zowel voor het transport van de poststukken van de brievenbus naar het kantoor als het vervoer van het postkantoor naar bijvoorbeeld een station worden de rijtuigen ingezet. Vanaf 1880 worden er ontwerpen gemaakt voor verschillende modellen postrijtuigen. Het rijtuig Model E is het grootst en dateert uit 1903. EigenschappenType model EIn gebruik vanaf 1903
postvrachtauto1929De vrachtauto voor pakketpostbestelling uit 1929 is enkel in gebruik geweest in Amsterdam voor de ééntonslasten in de stad en voor de nachtritten. Op de zij- en achterportier staat in wit "posterijen" weergegeven. Op de radiateur de naam van de bouwers in koper: "Chenard & Walcker". De typografie is voor die tijd modern en kan beschouwd worden als de 'tweede huisstijl' van de PTT.
EigenschappenAfmeting 172 x 245 x 510cm cmFabrikant Chenard & Walcker, Amsterdam. Amsterdamsche Rijtuig Maatschappij N.V.
postvliegtuig1933Naast het postvervoer over land en zee wordt het vanaf 1933 mogelijk om post via de lucht te vervoeren. Het vliegtuig dat hiervoor wordt gebruikt, is de door Fokker ontworpen F18, beter bekend als de Pelikaan. Deze vrijdragende eendekker met snelle motor maakt in 1933 zijn eerste vlucht naar Batavia. Bij zijn terugkeer op Schiphol staan er 20.000 mensen om het vliegtuig te verwelkomen. De maximum snelheid die de Pelikaan kan bereiken, is 245 km/u. Het toestel kan maximaal 7.550 kg meenemen. De F18 wordt ingezet om zowel post als personen snel naar en van Nederlands-Indië (het huidige Indonesië) te vervoeren. EigenschappenMerk FokkerMateriaal triplex, linnen en staalAfmeting 1850 x 470cm cmType F18 PH-AIPFabrikant FokkerIn gebruik vanaf 1933Oplage 5
pec1938De PEC is een gestroomlijnd groen postrijtuig waarvan de eerste zes in 1938 in gebruik worden genomen. De PEC's hebben geen eigen aandrijving en moeten daarom worden gekoppeld aan een diesel- of elektrische trein. Om dit mogelijk te maken wordt een opklapbare koppeling ontworpen zodat het postrijtuig aan beide typen materieel gekoppeld kan worden. In de neus van de trein is voor deze koppeling een uitsparing gemaakt waar de PEC zijn bijnaam 'Deukneus' aan te danken heeft. De letters PEC staan voor 'Postrijtuig' dat geschikt is voor 'Elektrische dienst' waar een toilet ('Closet') aanwezig is.
EigenschappenMateriaal staalAfmeting 290 x 2520 x 368cm cmType P8501Fabrikant Beijnes, Haarlem en Werkspoor, AmsterdamIn gebruik vanaf 1938Oplage 21
rijdend postkantoor1960Eind jaren zestig van de twintigste eeuw vervangt de PTT de postkantoren waar weinig klanten komen door postagentschappen. Op sommige plaatsen in Nederland is het echter moeilijk om een geschikte plek voor deze postagentschappen te vinden. Om die reden gaat men op zoek naar andere mogelijkheden en wordt het mobiel postkantoor geïntroduceerd. Het mobiel postkantoor rijdt van 1971 tot en met 1994 op vaste tijden naar vooraf gemelde plaatsen. In deze rijdende postkantoren kan de klant postzegels kopen, zijn brieven wegen en versturen. EigenschappenMerk Opel BlitzFabrikant Carrosseriefabriek Lith N.V., RotterdamIn gebruik vanaf 1971Oplage 4
posttrein jaren 601965Begin jaren zestig van de twintigste eeuw laat de PTT in samenwerking met de NS nieuwe treinstellen ontwikkelen voor het postvervoer. De treinstellen behouden de bruine kleur die ook voor het vorige materiaal uit de jaren twintig van de twintigste eeuw is gebruikt. Het bruin wordt aan de boven- en onderkant afgezet met lichtgele stroken. Lichtgeel zijn ook de bumperachtige koplampbevestigingen aan de voorzijde. Om het eigendomsrecht, dat bij de PTT ligt, te benadrukken zijn aan de zijkanten de PTT-logo's naar ontwerp van Harry Disberg aangebracht.
EigenschappenIn gebruik vanaf 1965Oplage 35
posttrein1976De vormgeving van de posttrein uit 1976 is ontworpen door Total Design. De belettering van de trein sluit aan bij de huisstijl die op dat moment bij PTT wordt gehandhaafd.
EigenschappenIn gebruik vanaf 1976
posttrein1989Te midden van het materieel van de Nederlandse Spoorwegen moet het railvervoer van de PTT in 1989 een eigen gezicht krijgen. Studio Dumbar is verantwoordelijk voor de huisstijl voor zowel de Nederlandse Spoorwegen als voor de PTT. Voor de posttrein ontwerpt Studio Dumbar een mengvorm van beide stijlen. De gele neus is typisch NS en ook nodig voor de veiligheid. De belettering op de postrode flanken van de posttrein bestaat uit uitvergrote onderdelen van het PTT Post logo, aangevuld met kleinere complete logo's.
EigenschappenIn gebruik vanaf 1989
rijtuig postdienst
1903
Tegen het einde van de negentiende eeuw neemt de hoeveelheid poststukken toe en wordt het vervoer daarom belangrijker. Zowel voor het transport van de poststukken van de brievenbus naar het kantoor als het vervoer van het postkantoor naar bijvoorbeeld een station worden de rijtuigen ingezet. Vanaf 1880 worden er ontwerpen gemaakt voor verschillende modellen postrijtuigen. Het rijtuig Model E is het grootst en dateert uit 1903.
Eigenschappen
Type model E
In gebruik vanaf 1903
postvrachtauto
1929
De vrachtauto voor pakketpostbestelling uit 1929 is enkel in gebruik geweest in Amsterdam voor de ééntonslasten in de stad en voor de nachtritten.
Op de zij- en achterportier staat in wit "posterijen" weergegeven. Op de radiateur de naam van de bouwers in koper: "Chenard & Walcker". De typografie is voor die tijd modern en kan beschouwd worden als de 'tweede huisstijl' van de PTT.
Eigenschappen
Afmeting 172 x 245 x 510cm cm
Fabrikant Chenard & Walcker, Amsterdam. Amsterdamsche Rijtuig Maatschappij N.V.
In gebruik vanaf 1929
postvliegtuig
1933
Naast het postvervoer over land en zee wordt het vanaf 1933 mogelijk om post via de lucht te vervoeren. Het vliegtuig dat hiervoor wordt gebruikt, is de door Fokker ontworpen F18, beter bekend als de Pelikaan. Deze vrijdragende eendekker met snelle motor maakt in 1933 zijn eerste vlucht naar Batavia. Bij zijn terugkeer op Schiphol staan er 20.000 mensen om het vliegtuig te verwelkomen.
De maximum snelheid die de Pelikaan kan bereiken, is 245 km/u. Het toestel kan maximaal 7.550 kg meenemen. De F18 wordt ingezet om zowel post als personen snel naar en van Nederlands-Indië (het huidige Indonesië) te vervoeren.
1
previousnext
Verhaal
pec
1938
De PEC is een gestroomlijnd groen postrijtuig waarvan de eerste zes in 1938 in gebruik worden genomen. De PEC's hebben geen eigen aandrijving en moeten daarom worden gekoppeld aan een diesel- of elektrische trein. Om dit mogelijk te maken wordt een opklapbare koppeling ontworpen zodat het postrijtuig aan beide typen materieel gekoppeld kan worden. In de neus van de trein is voor deze koppeling een uitsparing gemaakt waar de PEC zijn bijnaam 'Deukneus' aan te danken heeft.
De letters PEC staan voor 'Postrijtuig' dat geschikt is voor 'Elektrische dienst' waar een toilet ('Closet') aanwezig is.
Eigenschappen
Materiaal staal
Afmeting 290 x 2520 x 368cm cm
Type P8501
Fabrikant Beijnes, Haarlem en Werkspoor, Amsterdam
In gebruik vanaf 1938
Oplage 21
previousnext
Verhaal
pec
1938
De PEC is een gestroomlijnd groen postrijtuig waarvan de eerste zes in 1938 in gebruik worden genomen. De PEC's hebben geen eigen aandrijving en moeten daarom worden gekoppeld aan een diesel- of elektrische trein. Om dit mogelijk te maken wordt een opklapbare koppeling ontworpen zodat het postrijtuig aan beide typen materieel gekoppeld kan worden. In de neus van de trein is voor deze koppeling een uitsparing gemaakt waar de PEC zijn bijnaam 'Deukneus' aan te danken heeft.
De letters PEC staan voor 'Postrijtuig' dat geschikt is voor 'Elektrische dienst' waar een toilet ('Closet') aanwezig is.
Eigenschappen
Materiaal staal
Afmeting 290 x 2520 x 368cm cm
Type P8501
Fabrikant Beijnes, Haarlem en Werkspoor, Amsterdam
In gebruik vanaf 1938
Oplage 21
previousnext
Verhaal
pec
1938
De PEC is een gestroomlijnd groen postrijtuig waarvan de eerste zes in 1938 in gebruik worden genomen. De PEC's hebben geen eigen aandrijving en moeten daarom worden gekoppeld aan een diesel- of elektrische trein. Om dit mogelijk te maken wordt een opklapbare koppeling ontworpen zodat het postrijtuig aan beide typen materieel gekoppeld kan worden. In de neus van de trein is voor deze koppeling een uitsparing gemaakt waar de PEC zijn bijnaam 'Deukneus' aan te danken heeft.
De letters PEC staan voor 'Postrijtuig' dat geschikt is voor 'Elektrische dienst' waar een toilet ('Closet') aanwezig is.
Eigenschappen
Materiaal staal
Afmeting 290 x 2520 x 368cm cm
Type P8501
Fabrikant Beijnes, Haarlem en Werkspoor, Amsterdam
In gebruik vanaf 1938
Oplage 21
rijdend postkantoor
1960
Eind jaren zestig van de twintigste eeuw vervangt de PTT de postkantoren waar weinig klanten komen door postagentschappen. Op sommige plaatsen in Nederland is het echter moeilijk om een geschikte plek voor deze postagentschappen te vinden. Om die reden gaat men op zoek naar andere mogelijkheden en wordt het mobiel postkantoor geïntroduceerd.
Het mobiel postkantoor rijdt van 1971 tot en met 1994 op vaste tijden naar vooraf gemelde plaatsen. In deze rijdende postkantoren kan de klant postzegels kopen, zijn brieven wegen en versturen.
Eigenschappen
Merk Opel Blitz
Fabrikant Carrosseriefabriek Lith N.V., Rotterdam
In gebruik vanaf 1971
Oplage 4
1
posttrein jaren 60
1965
Begin jaren zestig van de twintigste eeuw laat de PTT in samenwerking met de NS nieuwe treinstellen ontwikkelen voor het postvervoer.
De treinstellen behouden de bruine kleur die ook voor het vorige materiaal uit de jaren twintig van de twintigste eeuw is gebruikt. Het bruin wordt aan de boven- en onderkant afgezet met lichtgele stroken. Lichtgeel zijn ook de bumperachtige koplampbevestigingen aan de voorzijde.
Om het eigendomsrecht, dat bij de PTT ligt, te benadrukken zijn aan de zijkanten de PTT-logo's naar ontwerp van Harry Disberg aangebracht.
Eigenschappen
In gebruik vanaf 1965
Oplage 35
posttrein
1976
De vormgeving van de posttrein uit 1976 is ontworpen door Total Design. De belettering van de trein sluit aan bij de huisstijl die op dat moment bij PTT wordt gehandhaafd
Eigenschappen
In gebruik vanaf 1976
posttrein
1989
Te midden van het materieel van de Nederlandse Spoorwegen moet het railvervoer van de PTT in 1989 een eigen gezicht krijgen. Studio Dumbar is verantwoordelijk voor de huisstijl voor zowel de Nederlandse Spoorwegen als voor de PTT. Voor de posttrein ontwerpt Studio Dumbar een mengvorm van beide stijlen. De gele neus is typisch NS en ook nodig voor de veiligheid. De belettering op de postrode flanken van de posttrein bestaat uit uitvergrote onderdelen van het PTT Post logo, aangevuld met kleinere complete logo's.
Eigenschappen
In gebruik vanaf 1989
Meer infoVind ik leuk
| |
 |